El Senegal: Pares, mares i comunitats implicats en l'educació de les xiquetes

Per a Save the Children, la comunitat exerceix un paper clau en les activitats i l'èxit dels projectes. El projecte Jaande Sukaabe Rewbe (educació de les xiquetes), executat en col·laboració amb OFAD Nafooré i finançat per la Generalitat valenciana, és un exemple perfecte d'això, i mostra com la comunitat influeix significativament en l'èxit dels projectes.

El projecte Jaande Sukaabe Rewbe fase 2 pretén mantindre escolaritzats als xiquets i adolescents, especialment a les xiquetes, promovent un entorn escolar i comunitari segur i integrador, lliure de pràctiques discriminatòries i sexistes. Des de l'inici de les activitats del projecte, Save the Children i l'organització de la societat civil OFAD Nafooré, amb seu en Kolda, han sensibilitzat i format a la comunitat sobre la violència de gènere i els seus efectes en l'escolarització de les xiquetes, la importància de l'educació a casa, la criança positiva, etc.

Segons Mariama Diouldé Diallo, i membre del comité de pares i mares, "mobilitzem als pares i mares perquè participaren en les diferents sessions de formació del projecte i animem a les nostres filles a unir-se als clubs de lectura.

En aquest sentit, les mares es van encarregar d'esbrossar l'escola abans del començament del curs.

Escola primària de Saré Koutayel

La implicació d'alcaldes, caps d'aldea i pares en les activitats del projecte ha sigut molt favorable per a l'apropiació del projecte per part de les comunitats. Els locals que alberguen les activitats dels clubs de lectura i recuperació van ser cedits pels caps d'aldea i condicionats pels mateixos joves de la comunitat.

"El projecte Jannde Sukaabe Rewbé està canviant moltes coses ací, especialment en l'àmbit de l'educació de les xiquetes. Com a cap de l'aldea, vaig ser informat quan va arribar el projecte. Hem participat en l'elecció dels actors que intervenen en el projecte. També exercim un paper important, sobretot facilitant la declaració dels xiquets en el registre civil des del seu naixement, per a evitar que no vagen a escola quan arribe el moment", explica Ibrahima Mballo, cap de l'aldea de Diambanouta.

L'enfocament comunitari del projecte ha permés implicar la comunitat en la defensa dels interessos de les xiquetes en l'educació, sense deixar d'implicar a totes les esferes concernides per l'educació. Per això, pares com els de Nountang Vaig baldar, una alumna de cinqué curs de 13 anys, insten els seus fills a ser més diligents en els clubs de lectura i recuperació. "Em vaig apuntar al club per a llegir, aprendre conjugació i matemàtiques. M'agrada aquest club perquè ací també aprenem cançons amb els meus amics", explica.