15 de gener de 2024. Save the Children valora positivament que ahir el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, anunciés en una entrevista al diari El País l'aprovació d'una llei per protegir els menors d'edat de la pornografia a internet.
Sánchez anava més enllà i concretava tres objectius en aquest tema: aprovar una llei integral per protegir els menors a internet; aprovar una estratègia multidisciplinària que abasti les perspectives d'educació, competències digitals i igualtat, i crear dispositius que impedeixin l'accés a aquests continguts pornogràfics a menors d'edat.
Save the Children fa anys que promou solucions específiques a aquesta realitat i, de fet, ja s'han fet passos legislatius claus: "Ja en l'esperit de la Llei de Protecció a la Infància i Adolescència enfront de la Violència de 2021, coneguda com a LOPIVI, estava contemplat aquest propòsit, plantejant que internet també ha de ser un entorn segur per a nens, nenes i adolescents. És hora de dur-ho a terme", valora Ona Lorda, responsable de polítiques d’infància de Save the Children a Catalunya. I afegeix: "No podem permetre que la pornografia es converteixi en professora i consultori de sexualitat per als i les adolescents, perquè afecta molt negativament les seves relacions i el seu desenvolupament". "Estem convençudes, a més, que és un assumpte que pot concitar el consens entre els grups polítics. No hi ha res de major interès general que protegir els nens i les nenes", conclou Lorda.
En aquest sentit, l'entitat considera que és una gran oportunitat que des del Govern -i concretament des dels ministeris d'Educació, Formació Professional i Esports i de Joventut i Infància- s'estigui oferint aquesta opció per trobar solucions des del màxim consens possible, amb la col·laboració d'experts, infància i adolescència, famílies i societat civil.
"Considerem que aquesta ocasió única necessita la més alta coordinació entre el grup d'experts anunciat pel Ministeri de Joventut i Infància i les sessions que tinguin lloc en el marc de la Conferència Sectorial d'Educació, organisme coordinador i representatiu de totes les comunitats autònomes. Només així es podrà abordar la protecció dels drets dels nens, nenes i adolescents a l'entorn digital de manera integral i efectiva", explica Lorda.
Informe (Des)Informació sexual
A l’informe “(Des)informació sexual: pornografia i adolescència” de 2020, Save the Children ja advertia de la urgència de tramitar la LOPIVI en aquest camp: "Cal desenvolupar el gran enfocament preventiu d'aquesta llei perquè les nenes i els nens siguin capaços de detectar la violència o l'abús, llançar campanyes de sensibilització per prevenir la violència i la igualtat, implementar les eines i solucions necessàries per prevenir-ho i que, si succeeix, els hàgim ofert l'acompanyament necessari per poder ser crítics amb el contingut", destaca Lorda.
Així mateix, és necessària una educació reglada que atorgui a la infància i adolescència coneixement sobre la sexualitat basat en la igualtat, l'afectivitat i que serveixi per prevenir la violència sexual. L'educació sobre l'entorn digital és també fonamental, ja que nois i noies han d’entendre com utilitzar internet de manera segura, així com les implicacions de les seves accions en línia. També s’han d’abordar altres fenòmens com la pornografia autoproduïda, font de pornografia que intercanvien avui dia els adolescents.
El paper de Save the Children
El juny de 2023, l’organització es va unir a una iniciativa promoguda per l’Associació Europea per a la Transició Digital, que proposava un paquet de mesures per establir uns estàndards mínims de consens per a un pacte d'Estat. A Save the Children considerem fonamental que garantir un internet més segur no ha de suposar una minva dels drets dels nens i les nenes a l'entorn digital, com ara el dret a la informació, la llibertat d'expressió i la participació. “Hem convidat nois i noies a unir-se a un món pel qual no els hem proporcionat ni eines ni guia, i del qual ara volem expulsar-los”, afegeix Lorda.
“Tot i que considerem que la protecció és essencial, aquesta ha de produir-se escoltant sempre infants i joves. Aquest enfocament suposa allunyar-nos de la prohibició i posar els nens i les nenes al centre per saber com fer-los arribar aquesta informació: la immersió i contacte amb les tecnologies ha de ser progressiva, sota recomanacions oficials, especialment en la primera infància, i sempre des de l'educació com a acompanyament, amb límits i normes”, assegura Lorda.
L'entorn dels nens i nenes, clau en aquest procés
L'educació i la formació ajuden a generar eines útils per utilitzar les tecnologies de manera segura i responsable, i en aquest punt és fonamental el paper de la família i l'escola. El paper de les famílies ha de ser el de donar exemple i acompanyament, basat en el diàleg i la confiança, des de les primeres edats i no només en l'entorn digital.
Pel que fa al seu ús a les escoles, hem de considerar que la utilització del mòbil durant les classes pot afectar la concentració en l'aprenentatge. És important que se’n limiti l’ús per l'objectiu educatiu i que l'educació digital formi part de l'ensenyament, així com ajudar a aprendre a autorregular i gestionar-ne l'ús per l'entreteniment o interrelació personal en els moments adequats. Pel que fa a l'ús com a eina educativa, s'han de proporcionar les eines i dispositius adequats des del centre educatiu per realitzar les activitats, prevenint sempre una possible discriminació i exclusió per motius socioeconòmics de l'alumnat més desfavorit.
Finalment, en aquesta anàlisi a la recerca de solucions duradores també hem de tenir en compte la igualtat d'oportunitats, per la qual cosa cal analitzar l'impacte de la digitalització, de les competències digitals i la bretxa digital en un món marcat per la tecnologia.
Per a més informació
Mireia Recasens: mireia.recasens@savethechildren.org / 683 651 782