Save the Children adverteix que elevar a 16 anys el consentiment per al tractament de dades no pot vulnerar els drets digitals de la infància i l'adolescència

  • Save the Children celebra el nou avantprojecte de llei per protegir la infància i l'adolescència en el món digital
  • Tot i això, adverteix que encara queden reptes per assegurar la implementació de mesures efectives que protegeixin tots els seus drets a Internet

26 de març de 2025. Save the Children adverteix que l'augment de l'edat de consentiment per al tractament de dades, que passa dels 14 als 16 anys, s'ha d'avaluar amb precaució per no limitar l'autonomia dels adolescents ni dificultar el seu accés a la informació i les seves oportunitats en línia. A més, l’organització recorda la importància de continuar avançant en mecanismes efectius de verificació de l'edat per assegurar que la mesura sigui vàlida.

Així ho ha manifestat després de la recent aprovació del nou Avantprojecte de Llei Orgànica per a la protecció de les persones menors d'edat en els entorns digitals, que busca un enfocament basat en els drets i necessitats de nens, nenes i adolescents a Internet.

“És crucial tenir sistemes efectius de verificació de l'edat que protegeixin la infància i l'adolescència davant de continguts nocius, però sempre que això no col·lisioni amb drets com l'accés a la informació i a la privacitat”, assegura la directora d'Incidència Social i Polítiques d'Infància a Save the Children, Catalina Perazzo.

Per a Save the Children, és un gran pas que la nova llei estableixi l'obligació de les empreses de verificar l'edat dels usuaris i que l'incompliment d'aquesta obligació es consideri com una infracció que pugui ser sancionada. “Ens sembla adequada la inclusió de drets fonamentals com la seguretat, la privacitat, l'honor, la intimitat, la imatge, l'ús crític i segur de les tecnologies per part de la infància i l'adolescència en l'entorn digital”, afegeix Perazzo. Tot i això, l'organització considera que encara queden reptes pendents, com fer efectius els mecanismes que permetin que nens, nenes i adolescents tinguin una veu més activa i es tinguin en compte a l'hora d'establir legislacions que els afectin directament.

L’avantprojecte fa referència a l'Observació General 25 del Comitè dels Drets de l'Infant de les Nacions Unides, que indica que tots els drets dels nens i les nenes s'han de respectar, protegir i fer efectius en l'entorn digital, tal com va exposar Save the Children en el comitè de persones expertes del Ministeri d'Infància en el qual ha participat. A més, s'introdueix un enfocament transversal de gènere i disposicions per a casos de discapacitat, i es contemplen mesures específiques per a la protecció de les víctimes de violència de gènere i violències sexuals que es produeixen en entorns digitals.

Sobre les obligacions envers els fabricants de dispositius per incloure sistemes de control parental, que també recull l’avantprojecte, Save the Children observa que “els controls parentals no poden substituir la responsabilitat d'acompanyament parental, ni s'ha de delegar aquesta tasca exclusivament a la tecnologia. Tot i això, quan s’opta per la seva utilització, les mesures educatives, el diàleg i l'acompanyament han d'estar presents”, assenyala Perazzo.

A més, l’avantprojecte introdueix mesures penals per tipificar conductes lesives als drets de la infància, com les ultrafalsificacions o vídeos manipulats, i estableix penes d'allunyament dels entorns virtuals per als delictes comesos en l'àmbit digital. Save the Children ressalta la importància d'un enfocament preventiu i educatiu, a més de les mesures punitives, per garantir la protecció integral de la infància en l'entorn digital.

Pel que fa a la retirada de continguts inapropiats, l'organització considera important assegurar que aquests continguts es classifiquin correctament i no afectin el dret dels joves a estar informats. A més, valora positivament que la norma exigeixi que les plataformes de comunicació audiovisual i els influencers incloguin un enllaç visible a l'autoritat de supervisió en els seus llocs web per millorar l'efectivitat dels canals de denúncia i reforçar la supervisió del contingut digital.

Save the Children celebra la inclusió del foment de l'educació afectiva i sexual en l'Estratègia Nacional sobre la protecció de la infància i l'adolescència. “Aquesta educació és essencial per prevenir riscos com l'accés a la pornografia i les violències sexuals i de gènere. No obstant això, és important que s’imparteixi conjuntament amb la formació en ciutadania digital. Un cop incorporada a l'estratègia, és vital que s'integri com a part dels continguts que incorporen les diferents institucions educatives”, assenyala Perazzo.

D'altra banda, l’avantprojecte també preveu la regulació de l'ús de dispositius, clau per garantir l'exercici de l'educació i evitar possibles vulneracions dels drets a la protecció i la intimitat dels nens, nenes i adolescents. “Encara que els dispositius s'utilitzin amb finalitats educatives, és important assegurar que el seu ús no afecti negativament l'aprenentatge i que es facin servir de manera progressiva, sempre sota la supervisió de personal docent capacitat”, declara Perazzo, qui afegeix que “encara és necessari realitzar estudis que demostrin el valor afegit de les tecnologies en l'aprenentatge i guies per a la seva correcta utilització”.

Save the Children també observa de manera positiva la inclusió de mesures sociosanitàries per avaluar l'impacte de l'entorn digital sobre la salut i el desenvolupament de nenes, nens i adolescents, incloent aquelles que tenen com a finalitat prevenir els possibles usos problemàtics de les tecnologies.

En definitiva, tot i que l’avantprojecte aborda aspectes fonamentals per a la protecció dels drets de la infància en l'entorn digital, Save the Children considera que encara queden reptes pendents. “És crucial involucrar tots els nivells administratius i desenvolupar una Estratègia Nacional efectiva. A més, cal dotar la futura llei dels pressupostos necessaris per a la seva implementació sostenible, assegurant així la protecció integral de la infància i l'adolescència en l'entorn digital”, conclou Perazzo.

Sobre Save the Children

Save the Children és l’organització independent líder en la defensa dels drets de la infància arreu del món. Treballa a més de 115 països salvant vides, protegint els nens i les nenes i defensant els seus drets en el marc de la Convenció sobre els Drets de l’Infant de les Nacions Unides.

Arreu de l’Estat treballa des de fa més de 30 anys amb programes d’atenció centrats  en la infància en risc de pobresa o exclusió social. Aquests programes proporcionen una atenció integral als nens, nenes i les seves famílies perquè la situació econòmica en la qual viuen no els impedeixi gaudir plenament dels seus drets i puguin assolir el màxim de les seves capacitats.

Per a més informació:
Mireia Recasens: 683 651 782 / mireia.recasens@savethechildren.org