Save the Children i EsadeEcPol proposen mesures per reduir la segregació escolar garantint la llibertat d’elecció de centre 

  • Ambdues organitzacions presenten una anàlisi sobre la segregació a les aules de primària que, a Espanya, és de les més altes de l'OCDE, més elevada encara que en secundària, només per darrere de Lituània i Turquia
  • Proposen, entre altres mesures, modificar l'algorisme d'assignació de places o finançar als col·legis per nivell de vulnerabilitat, per a superar la dicotomia lliberteu-diversitat

Enllaç a l’informe: “Diversidad y libertad: reducir la segregación escolar respetando la capacidad de elección de centro”

28 d’abril de 2021. La segregació socioeconòmica en educació primària a Espanya és de les més altes de l'OCDE, més elevada encara que en secundària, només per darrere de Lituània i Turquia, amb la Comunitat de Madrid al capdavant. Sobre la base de les dades de TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), i analitzats per primera vegada a Espanya, Save the Children i el Centre de Polítiques Econòmiques de Esade (EsadeEcPol) han elaborat l'informe “Diversidad y libertad: reducir la segregación escolar respetando la capacidad de elección de centro”, en el qual plantegen una sèrie de propostes viables per a reduir la segregació a les aules, respectant al mateix temps la llibertat d'elecció de centre.

Els autors de l'informe, Álvaro Ferrer, especialista en equitat educativa en Save the Children, i Lucas Gortázar, sènior fellow d'educació i director de recerca en EsadeEcPol, plantegen diverses mesures, algunes ja provades amb èxit en altres països, com la modificació de l'algorisme d'assignació de places, el finançament als col·legis en funció del seu nivell de vulnerabilitat, o l'augment del pes dels criteris socioeconòmics en els barems d'admissió. 

“La idea de llibertat en educació que s'està manejant en el debat és incompleta: llibertat és tant triar centre educatiu -un dret reconegut- com educar per a donar a nens i nenes les mateixes oportunitats de triar lliurement què volen fer o ser en la vida i de participar plenament en una societat democràtica i diversa. L'elevada segregació escolar és una amenaça per a l'equitat, la qualitat i també la llibertat del nostre sistema educatiu”, ha assenyalat Catalina Perazzo, directora d'Incidència Social i Política de Save the Children. 

“La segregació escolar ha d'abordar-se des de les polítiques educatives, ja que és un problema greu que anirà a més durant els pròxims anys. Per això, realitzem una proposta aterrada, concreta i viable políticament, que millora les oportunitats dels alumnes i respecta (i fins i tot amplia) la llibertat de les famílies. Esperem que la proposta permeti a les CCAA avançar en aquesta matèria i al sistema educatiu de sortir del bloqueig i la polarització política que tant li està afectant”, ha destacat Toni Roldán, director de EsadeEcPol.

Reduir la segregació escolar a Espanya

Una excessiva segregació (o una baixa diversitat) escolar pot convertir-se en un problema per a la igualtat d'oportunitats i l'eficiència del sistema educatiu, generant major fracàs i abandó en l'alumnat i majors dificultats de gestió en els centres educatius d'alta complexitat. Diversos organismes internacionals com l'OCDE o la UNESCO ja han alertat dels riscos socials i econòmics que poden implicar una segregació escolar excessiva.

Per això, el document planteja diverses solucions, algunes ja provades amb èxit en altres països, com finançar als col·legis en funció de l'alumnat vulnerable que escolaritzen, acompanyar-los per a desagregar-los i aconseguir la major qualitat possible en tots els centres educatius, o modificar l'algorisme d'assignació de places (conegut com a mecanisme de Boston), per a augmentar la diversitat en els col·legis i fer més just el procés d'elecció.

Així mateix, la proposta de Save the Children i EsadeEcPol estableix la necessitat d'augmentar el pes dels criteris socioeconòmics (renda o nivell educatiu familiar) en els barems d'admissió i eliminar punts per antic alumne/a o discrecionals en els barems de prioritat, que actualment atorguen encara més avantatge a les famílies de rendes altes en algunes CCAA.

Els autors de l'informe insisteixen, igualment, a promoure un sistema de doble reserva de plaça —per a l'alumnat socialment en inferioritat de condicions i avantatjat— ajustat a la composició social de l'entorn, així com una nova gestió de la “matrícula viva” (amb freqüència d'origen estranger i escolarització tardana), que sol enviar a aquest alumnat a centres educatius que ja sofreixen problemes de segregació, agreujant així la seva situació. Finalment, també assenyalen la necessitat de millorar la informació i l'acompanyament a les famílies en el procés d'elecció.

Sobre Save the Children 

Save the Children és l’organització líder en la defensa dels drets de la infància a tot el món. Treballa des de fa 100 anys per assegurar que tots els nens i nenes sobreviuen, aprenen i estan protegits. Actualment l’organització opera en més de 120 països. 

Arreu de l’Estat, Save the Children treballa en programes d’acció socioeducativa pels infants més vulnerables, centrats en la infància en situació de risc de pobresa o exclusió social. L’organització atén a més la infància migrant i està centrada en protegir els menors davant la violència. Save the Children vol que tots els nens i nenes, independentment de la seva condició o país d’origen, puguin gaudir plenament dels seus drets i assolir el màxim de les seves capacitats.

Per a més informació:

Mireia Recasens - 683 651 782

mireia.recasens@savethechildren.org